Wirtualne Spacery Warszawa

Wirtualne Spacery WarszawaWirtualne Spacery Warszawa M-20 to projekt dwóch wirtualnych wycieczek po zabytkowym samochodzie – FSO Warszawa model M-20. W dzisiejszym wpisie 7 etapów tworzenia zdjęć panoramicznych po królowej szos z 1958 roku. Przedstawione zostaną wirtualne spacery po Warszawie w dwóch odmiennych technologiach. Zaprezentuję zalety każdego z rozwiązań.

 

Wirtualne Spacery Warszawa M-20 ze stajni FSO

Na początek słów kilka o samej bohaterce widocznej na wirtualnych spacerach. Samochód wyprodukowany został w 1958 roku. Silnik o pojemności 2120 cm sześciennych. Model sfotografowanej Warszawy to M-20, tzw. Garbuska. Nazwa zwyczajowa pochodzi od sylwetki nadwozia typu fastback. Więcej o samej Warszawie M-20 i jej historii możesz przeczytać pod tym linkiem. Marcin, właściciel pojazdu, wyciągnął zabytkową Warszawę z podwrocławskiego garażu, w którym stała przez. .. 30 lat! Okres kolejnych 60 miesięcy to czas zainwestowany na odrestaurowanie samochodu. Legenda polskiej motoryzacji przeszła gruntowny remont. Etap kompletowania części i akcesoriów poprzedzony został piaskowaniem całej karoserii. Zabieg pozwolił na dokładne oczyszczenie blach ze wszelkich oznak korozji. Na koniec, tak przygotowana nawierzchnia otrzymała lakier w złotym kolorze.

Projekt Wirtualne Spacery Warszawa M-20 składał się z kilku etapów:

  1. Przygotowanie wnętrza pojazdu do zdjęć panoramicznych.
  2. Wykonanie zdjęć sferycznych na przedniej i tylnej kanapie Warszawy M-20.
  3. Złożenie pojedynczych fotografii w zdjęcia sferyczne.
  4. Postprodukcja zdjęć – usunięcie błędów w połączeniach, nadanie kontrastu, nasycenia oraz jasności.
  5. Stworzenie klasycznego wirtualnego spaceru.
  6. Utworzenie wirtualnego spaceru z wykorzystaniem funkcji Google Views.
  7. Umieszczenie wirtualnych spacerów na stronie internetowej.
    1. Przygotowanie pojazdu do zdjęć panoramicznych

      Samochód jest autem zabytkowym. Z samej natury tego faktu utrzymany jest w jak najlepszej kondycji. Nie tylko na zewnątrz, ale i wewnątrz pojazdu. Przy realizacji zdjęć panoramicznych po Warszawie priorytetem było wykonanie fotografii wysokiej jakości. Dotyczyło to aspektu technicznego oraz merytorycznego (końcowego obrazu). Wszelkiego rodzaju zabrudzenia czy zbędne przedmioty w kadrze oznaczałyby dodatkową pracę w fazie postprodukcji. Marcin zadbał o to, aby wnętrze było czyste i należycie przygotowane.

    2. Realizacja zdjęć na przedniej i tylnej kanapie

      Wirtualna wycieczka po wnętrzu samochodu to zawsze wyzwanie. Ciasne pomieszczenia oraz wnętrza i kabiny pojazdów stawiają fotografowi poprzeczkę na wyższym poziomie. Ograniczony dostęp do aparatu oraz relatywnie niewiele miejsca na sprzęt powodują, iż warunki do zdjęć są wymagające. Po drugie, im bliżej obiektywu znajdują się przedmioty i powierzchnie, tym większe prawdopodobieństwo na pojawieniu się błędów w ich połączeniu na fotografiach sferycznych. Cechą charakterystyczną dla zdjęć 360 jest ich pełne odzwierciedlenie sfotografowanej sceny. Oznacza to, iż użytkownik rozglądający się w dowolnym kierunku, zobaczy obraz taki jak w rzeczywistości. Nawet, jeśli spojrzy „pod nogi” ujrzy wnętrze pojazdu zamiast tzw. „czarnej dziury” powstałej po statywie, na którym zamocowany został aparat.

      Plan wirtualnych spacerów po Warszawie był jednak pewnym ułatwieniem ze względu na charakter samego pojazdu. FSO Warszawa M-20 posiada przestronne wnętrza. Pozwoliło to uzyskać komfort pracy z aparatem. Plusem jest również niedzielona kanapa, która umożliwiła swobodniejsze ruchy oraz stabilne posadowienie statywu. Po wykonaniu pełnego obrotu aparatu, na koniec dołączone zostały zdjęcia sufitu, jak i tego co znaleźć można było pod statywem.

      Z definicji spacer oznacza ruch. Przemieszczanie się z punktu A do B. Również i tutaj, aby można mówić o wirtualnym spacerze po Warszawie, należało zrealizować minimum dwa zdjęcia panoramiczne. Pozwoliło to uzyskać efekt przemieszczenia się po wnętrzu pojazdu.

      Tylna kanapa w FSO Warszawa oferuje naprawdę dużo miejsca. Zrealizowanie zdjęcia 360 było dzięki temu ułatwione. Swoją drogą, nic dziwnego, że Warszawa służyła kiedyś również jako taksówka 🙂

    3. Złożenie pojedynczych fotografii w zdjęcia sferyczne

      Seria wykonanych zdjęć dookoła wnętrza pojazdu została następnie połączona. W rezultacie powstało panoramiczne zdjęcie sferyczne. Reprezentuje ono sfotografowany fragment rzeczywistości w 180 stopniach w osi pionowej oraz 360 stopniach w osi poziomej. Proces łączenia zdjęć przedstawiony na poniższym schemacie.

      Łączenie zdjęć panoramicznych po Warszawie M20.

    4. Postprodukcja zdjęć – usunięcie błędów w połączeniach, nadanie kontrastu, nasycenia oraz jasności

      Tworzenie zdjęć sferycznych po ciasnych pomieszczeniach zawiera w sobie ryzyko, że połączone obrazy panoramiczne będą posiadały drobne błędy. Najczęściej są to połączenia linii prostych, takich jak krawędzie oraz obramowania. Etap postprodukcji zdjęcia sferycznego skupia się w pierwszej kolejności na usunięciu tych niedoskonałości (jak w grafice na przykładzie poniżej).

      Korekcja błędów - składanie zdjęć panoramicznych.

      W drugim rzędzie fotografie nabierają wyrazistości. Dostosowany zostaje zarówno kontrast jak i ogólna jasność i nasycenie całego obrazu. Jednym z finalnych zabiegów podczas edycji zdjęć Warszawy było uzupełnienie okien o białe wypełnienia.

      Po zakończeniu fazy postprodukcji, uzyskaliśmy dwa pełnowymiarowe zdjęcia sferyczne:

      Zdjęcia panoramiczne Warszawa M-20

    5. Stworzenie klasycznego wirtualnego spaceru

      Dysponując już gotowymi fotografiami sferycznymi, rozpocząłem pracę nad stworzeniem wirtualnego spaceru w klasycznym wydaniu. Więcej informacji o podobieństwach i różnicach wirtualnych spacerów w artykule Porównianie wirtualnych spacerów – klasyczny kontra Google. Na początku powstał projekt graficzny ekranu powitalnego. Znalazły się na nim: tytuł, grafika przedstawiająca FSO Warszawę M-20 oraz instrukcje dla użytkownika, jak nawigować po prezentacji.

      Kolejne zadanie to połączenie ze sobą zdjęć sferycznych. A także: ustalenie prędkości autorotacji, rozmiaru zdjęć, uzupełnienie strzałek nawigacyjnych oraz ustawienie dodatkowych funkcjonalności – m.in.:

      • Panel z miniaturami fotografii panoramicznych w lewej części ekranu,
      • Wprowadzenie do wirtualnego spaceru w technice „małej planety”,
      • Umieszczenie logotypu z aktywnym linkiem do strony internetowej.

      W efekcie powstał wirtualny spacer po Warszawie w formie interaktywnej prezentacji. Zawiera jasne instrukcje dla użytkownika oraz może być wyświetlany na urządzeniach stacjonarnych, np. komputer klasy PC bez konieczności dostępu do Internetu. Jest to szczególnie istotne w przypadku, kiedy zamierzamy wykorzystać prezentację jako materiał promocyjny, zgrany na płytę CD/DVD lub pendrive’a.

 

    1. Utworzenie wirtualnego spaceru z wykorzystaniem funkcji Google Views

      Drugi typ wycieczki w projekcie Wirtualne Spacery Warszawa M-20 to prezentacja wykorzystująca usługę Google Views. Pozwala ona użytkownikowi dodać własne zdjęcia sferyczne do Map Google. Jest to tzw. cywilna wersja usługi premium o nazwie Street View Trusted. Warunkiem koniecznym do umieszczenia swoich fotografii jest posiadanie pełnowymiarowego zdjęcia panoramicznego z oznaczoną geolokalizacją. Oznacza to, iż fotografia posiada zapisane współrzędne miejsca, w którym została wykonana.

      Obydwie fotografie panoramiczne, użyte wcześniej do stworzenia klasycznego wirtualnego spaceru opisanego powyżej, zostały opatrzone współrzędnymi geograficznymi. Krok drugi to przesłanie zdjęć do folderu ze zdjęciami na profilu Google+. Po zakończeniu transferu, obrazy zostały zaimportowane do serwisu Google Views oraz połączone ze sobą. Finalnie, uzyskaliśmy wirtualny spacer Google Views po Warszawie. Nawigacja po pokazie jest analogiczna jak w przypadku usługi Google Street View (widok ulicy Google) lub zdjęciach panoramicznych dla biznesu – Business View w Mapach Google.

      Zaletą wirtualnego spaceru w takim wydaniu jest jego bardzo prosta implementacja na stronę internetową, czy chociażby zakładkę na Facebooku. Wystarczy wygenerować kod do widoku z którego zamierzamy rozpoczynać wirtualne zwiedzanie. Następnie wkleić go na daną stronę internetową. Cała operacja zajmie nie więcej niż 3 minuty. W artykule Wirtualny Spacer Google na Facebooku oraz Generowanie kodu wirtualnego spaceru Google w nowych Mapach Google znajdziesz wskazówki, jak to zrobić.

    2. Umieszczenie wirtualnych spacerów na stronie internetowej

      Poniżej wirtualna wycieczka po Warszawie M-20 w klasycznym wydaniu.

      [pano file=”wirtualne-spacery-warszawa-m-20/wirtualne-spacery-warszawa.html”]

      Strona internetowa, którą przeglądasz, oparta jest o silnik WordPress. Jest to duże ułatwienie w umieszczaniu wirtualnych spacerów na stronie www. Najprostszym i najszybszym rozwiązaniem jest skorzystanie z wtyczki do WordPressa o nazwie Panopress. Po zainstalowaniu dodatku, zamieszczenie spaceru 360 jak powyżej, potrwa ok. 5 minut.

      Ten sam samochód przedstawiony na spacerze wirtualnym Google Views.

      Tu z kolei zamieszczenie prezentacji ograniczyło się do wygenerowania kodu wirtualnych panoram o pożądanych wymiarach, a następnie wklejenie go do kodu źródłowego strony.

 

Podsumowanie projektu

Owocami całego przedsięwzięcia są wirtualne wycieczki w dwóch różnych technologiach. Pierwsza pozwala na prezentację zabytkowego pojazdu tam, gdzie dostępu do Internetu brak lub gdzie pragniemy przestawić wnętrza samochodu w formie materiału promocyjnego – np.: na płycie DVD.

Drugi spacer wirtualny umożliwia szybkie podzielenie się prezentacją z innymi użytkownikami Internetu. Czy to w formie linku, czy też łatwego do wygenerowania kodu służącemu do wstawienia wycieczki na stronę www.

Ślub z Charakterem

Dumnym właścicielem sfotografowanej Warszawy jest Marcin. Więcej o jego pasjach, oraz innych pojazdach możesz przeczytać na stronie: www.slubzcharakterem.pl

Zapraszam również do polubienia Ślubu z Charakterem na profilu na Faceooku.

Click to rate this post!
[Total: 8 Average: 5]
,
Call Now Button